۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۰۱۳۱۰

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در آستانه سال نو و در بازار نرخ‌های متفاوتی برای انواع آجیل به چشم می‌خورد و فروشندگان تلاش دارند از همین اوضاع برای فروش هر چه بیشتر بهره بگیرند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۶ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

رشد ۱۳۹۷ واحدی شاخص کل بورس

بورس تهران در واپسین روز‌های باقی مانده تا پایان سال جاری شاهد تکاپوی خریداران در گروه پتروشیمی‌ها، خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری و تک‌سهم‌های دارویی، زراعت، رایانه و محصولات غذایی و ساختمانی بود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۶ اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۱۳۹۷ واحدی به رقم ۱۷۲ هزار و ۵۲۲ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با افزایش ۲۷۲ واحدی عدد ۳۲ هزار و ۱۵۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۴۳۰ واحدی به رقم ۱۹۳ هزار و ۸۲۳ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۷۵۸ واحدی به رقم ۱۲۹ هزار و ۴۸۴ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۴۰۵۳ واحدی عدد ۳۳۲ هزار و ۲۹۸ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۴۱ واحدی بر روی رقم دو هزار و ۱۵۶ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با ۲۴۴ واحد و پتروشیمی پارس با ۲۱۹ واحد و فولاد خوزستان با ۱۸۴ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۱۲۴ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با ۵۳ واحد و فولاد کاوه جنوب کیش با ۳۳ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات نقدی امروز بورس تهران در حالی به بیش از یک هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن ۴ میلیارد و ۷۴۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۶۰ هزار و ۷۳۹ نوبت داد و ستد بود.

تأثیر گذار‌ترین معاملات در ارزش معاملات امروز بورس تهران شامل معامله بلوکی پتروشیمی مبین، اوراق صکوک مرابحه سایپا و معاملات درون گروهی فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد و پتروشیمی شیراز بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ ایران شرق، رهشاد شرق، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، صنایع غذایی مینوشرق، حق تقدم خرید سهام سیمان سفید نی‌ریزی، حق تقدم خرید سهام لابراتوار‌های سینادارو، بیمه دانا، سرمایه‌گذاری بیمه، سیمان شمال، سرمایه غدیر، پخش البرز، تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک، حفاری شمال، بانک اقتصاد نوین، ذوب آ‌هن اصفهان، معادن منگنز ایران، لعاب ایران، لیزینگ ایرانیان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیرین خراسان، سرمایه‌گذاری امید، قند ارومیه، بانک پارسیان، کشت و صنعت چین‌چین، بیمه حافظ متوقف شدند.

امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان آرتا اردبیل، کاشی سعدی، دوده صنعتی پارس و پارس سرام به دلیل نوسان ۲۰ درصدی قیمت سهام با دوره سفارش‌گیری ۶۰ دقیقه‌ای در روند معاملات امروز روبرو شدند این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت قند ثابت خراسان به دلیل لزوم بررسی وضعیت اطلاعاتی این ناشر تا تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۹۸ تعلیق شد.

بنا به این گزارش، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از ۷۱۲ میلیون سهم بانک پاسارگاد به ارزش بیش از ۷۷ میلیارد تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده روبرو شد.

در فولاد مبارکه اصفهان نیز ۲۶۴.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹۱.۵ میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از ۱۰۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز به ارزش بیش از ۹.۵ میلیارد تومان معاملات درون گروهی را تجربه کرد.

در پتروشیمی شیراز نیز کمتر از ۷۲ میلیون سهم به ارزش ۴۳ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. معاملات کد به کد در ملی صنایع مس ایران نیز امروز به جابجایی ۶۱ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۲۲ میلیارد تومان منتهی شد. همچنین ۵۰ میلیون سهم هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به ارزش کمتر از ۱۸.۵ میلیارد تومان منتهی شد. در بانک کارآفرین نیز ۵۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۹.۵ میلیارد تومان معاملات انتقالی را نظاره‌گر بود.

در این بازار ۴۱.۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه به ارزش کمتر از ۸.۵ میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد و در تاپیکو نیز ۳۷ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۸ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

امروز همچنین ۲۷ میلیون حق تقدم خرید سهام معدنی و صنعت چادرملو به ارزش ۶.۵ میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین ۲۵ میلیون سهم تولید نیروی برق دماوند به ارزش ۷۵ میلیارد تومان با تجمیع سهام روبرو بود. همچنین ۲۰ میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق به ارزش کمتر از ۲ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده تجمیع شد و ۱۵ میلیون سهم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی انتقال یافت.

در گروه صنعتی ملی ۱۳.۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان کد به کد شد همچنین کمتر از ۱۲ میلیون سهم سپرده‌گذاری مرکزی به ارزش ۳ میلیارد تومان کد به کد شد و کمتر از ۱۱ میلیون سهم نهاد‌های مالی بورس کالای ایران به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان معاملات کد به کد را تجربه کرد.

امروز همچنین ۱۰ میلیون سهم پالایش نفت تهران به ارزش کمتر از ۶ میلیارد تومان با تجمیع سهام از سوی سهامدار عمده روبرو بود در کارخانجات قند قزوین، اما کمتر از ۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان کد به کد شد و درنهایت همین وضعیت در قند حکمتان با کدبه کد شد بیش از ۴ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۵.۵ میلیارد تومان ادامه یافت.

امروز همچین ۶۰۰ میلیون سهم صنایع پتروشیمی تخت جمشید در بازار معاملات بلوکی واگذار شد.

براساس این گزارش، امروز بازار سهام با نماگر‌هایی سبزپوش در حالی معاملات کد به کد درون گروهی را در واپسین روز‌های باقی مانده تا پایان سال جاری میزبانی می‌کرد که تکاپوی خریداران سهام برای جمع‌آوری سهام ارزنده در بازار حاکی از دمیده شدن خون تازه در رگ‌های تالار شیشه‌ای داشت هرچند که حجم نقدینگی در گردش بازار از جهش چندانی برخوردار نیست، اما تک سهم‌های گروه بانکی، محصولات پتروشیمی، رایانه، مواد غذایی، خودرویی، زراعتی و ... در کانون توجه بورس باز‌ها قرار دارد.
________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۵۷۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۳۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک‌میلیون و ۵۷۷ هزار تومان
سکه‌گرمی ۸۳۸ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۷۹۸ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۲.۲ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۵ هزار تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۵۳ هزار تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۷۹۸ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۳۰۲.۲ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۴۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های اولیه روز کاری قبل کاهش داشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان است.

قیمت دلار ۱۲۹۹۰ تومان
قیمت یورو ۱۴۹۰۰ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷۲۶۵ تومان
قیمت درهم ۳۵۳۵ تومان
________________________

نرخ‌های چندگانه آجیل در آستانه سال نو
 
در آستانه ایام پایانی سال اگر چه آجیل‌فروشان، روز‌های پرجنب‌وجوشی را می‌گذرانند؛ اما همچنان از بازار ناراضی بوده و معتقدند که مردم استقبال زیادی از خرید این کالا نکرده‌اند.

بر این اساس، نرخ‌های متفاوتی برای انواع آجیل به چشم می‌خورد و فروشندگان تلاش دارند از همین اوضاع برای فروش هر چه بیشتر بهره بگیرند.

در این میان، نرخ‌های متفاوتی برای انواع آجیل اعلام می‌شود که دامنه آن، برای برخی از کالاها، از نوسان ۹۰ هزار تومانی برخوردار است.

یکی از آجیل‌فروشان گفت: قیمت انواع آجیل، امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲.۵ برابر شده است؛ اما به هر حال تقاضا همچنان برای آن وجود دارد و برخی مردم در مقادیر کمتری، نسبت به سال‌های گذشته خرید می‌کنند.

وی افزود: در راسته بازار آجیل فروشان، قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شود که بسته به نوع ترکیب اقلام آجیل و کیفیت آن متفاوت است؛ به نحوی که آجیلی که تخمه بیشتری داشته باشد، نرخ مناسب‌تری را به خود اختصاص می‌دهد؛ ضمن اینکه کیفیت پسته و بادام هندی آن نیز ممکن است متفاوت باشد.

بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلوگرم پسته احمد آقایی در پایین‌ترین قیمت ۱۶۰ هزار تومان تا ۲۳۰ هزار تومان است. همچنین قیمت پسته اکبری در کف قیمت، ۱۷۵ هزار تومان و در سقف آن ۲۶۰ هزار تومان، فندق در کف قیمتی ۱۰۷ هزار تومان و در سقف قیمتی ۲۱۰ هزار تومان، پسته کله قوچی در کف قیمتی ۱۶۵ هزار تومان و در سقف آن ۲۶۰ هزار تومان و بادام هندی در کف قیمتی ۱۹۰ هزار تومان و در سقف آن ۲۲۰ هزار تومان قیمت خورده است.

همچنین هر کیلوگرم بادام زمینی ۶۵ هزار تومان، تخمه هندوانه ۳۴ هزار تومان، تخمه کدو ۶۵ هزار تومان، تخمه جابونی ۵۵ هزار تومان و انجیر ۱۶۰ هزار تومان است.

در عین حال قیمت هر کیلوگرم آجیل چهار مغز ۲۰۰ هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم آجیل مخلوط ۲۱۰ هزار تومان است.
________________________

برزخ در بازار‌های جهانی نفت

با نزدیک شدن به سیزدهمین نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک که قرار است در فروردین ماه سال آینده در باکو برگزار شود، بازار‌های جهانی نفت با برزخ رو برو شده اند.

بنا به این گزارش، توافق اوپک و کشور‌های غیر عضو در آذرماه امسال برای کاهش میزان تولیدات خود از آغاز ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ۹۷) و وقوع بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا، بهای جهانی نفت در چند ماه گذشته را با افزایش روبرو کرد.

اوپک و متحدانش توافق کردند از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی به مدت ۶ ماه، تولید روزانه خود را در مجموع یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

برخی از مقام‌های رسمی همچنین از احتمال برگزاری صد و هفتاد و ششمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک در ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین ۹۸) سال ۲۰۱۹ میلادی در وین، پایتخت اتریش خبر داده اند و پس از آن ششمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیر اوپک برگزار خواهد شد.

نشست عادی اوپک به طور معمول در ماه مه یا ماه ژوئن هر سال برگزار می‌شود، اما این سازمان در نشست اخیر خود در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی تصمیم گرفت صدو هفتاد و ششمین نشست خود را در ماه آوریل برگزار کند تا بتواند واکنش فعالانه‌تری در برابر بازار داشته باشد و احتمالا برنامه کاهش تولید خود را تمدید کند.

هفته گذشته، میران تولید نفت خام با کاهش سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه‌ای در روز به ۴۴۹ میلیون و ۷۰ هزار بشکه در روز رسید. این در حالیست که پیش از این تحلیلگران اقتصادی رشد ۲ میلون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت را پیش بینی کرده بودند.

میزان تولید نفت خام آمریکا نیز با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای در روز به ۱۲ میلیون بشکه در روز رسید.

بحران سیاسی ونزوئلا نیز در ایجاد نابسامانی در بازار جهانی نفت بی تاثیر نیست. چرا که این بحران موجبات ایجاد اختلال در تولید و صادارت نفت را در این کشور آمریکای لاتین روبرو کرده است.

چهارشنبه هفته گذشته سه مخزن تاسیسات پالایش نفت سنگین در شرق ونزوئلا آتش گرفت.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از صادرات شرکت دولتی نفت ونزوئلا از هفته گذشته نیز به علت قطع برق متوقف شده است.

بندر «سن خوزه» نیز که نقطه اصلی صادرات نفت شرکت «پترولئوس دی ونزوئلا» است، در خاموشی فرو رفته و این مساله موجب اخلال جدی در فعالیت‌های این شرکت شده است.

ترمیم زیرساخت‌های توزیع برق در این بندر هزینه‌بر بوده و نیازمند تعویض خطوط انتقال برق است.

بر اساس آمار منتشر شده، هیچ تانکر نفتی از ۷ مارس (۱۶ اسفند) بندر سن خوزه را ترک نکرده است.
________________________

چهارمین مرحله واریز سود سهام عدالت آغاز شد
 
مرحله چهارم پرداخت سود سهام عدالت سال مالی ۹۶ شرکت‌های سرمایه پذیر مربوط به گروه‌های مشمولان شامل وراث جدید تعیین تکلیف شده، مددجویان تغییر وضعیت یافته، ایثارگران و خانواده‌های ایثارگران، دست‌اندرکاران امر واگذاری سهام عدالت، خبرنگاران، طلاب، بیماران خاص، کارکنان ستاد‌های نماز جمعه، خدام مساجد و اماکن متبرکه امامزاده‌ها و حسینیه‌ها، زندانیان آزاد شده، تاکسیرانان، قالیبافان، کارکنان مؤسسات خیریه و فعالان قرآنی از امروز (یکشنبه) آغاز شد.

در این مرحله در حالی ۶ میلیون ۷۰۰ هزار نفر از مشمولان سود سهام عدالت خود را در مجموع به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان دریافت خواهند کرد که از ۳۴ بانک و مؤسسه‌ای که مشمولان شماره شبای خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده اند، از امروز ۳۱ بانک به مرور اقدام به پرداخت سود می‌کنند.

تا کنون سود سهام عدالت مربوط به مشمولان نهاد‌های حمایتی شامل کمیته امداد و سازمان بهزیستی، روستاییان و عشایر و کارگران فصلی و ساختمانی به طور کامل پرداخت شده است و تنها گروه باقی مانده از مشمولان شامل کارکنان و کارمندان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح نیز در اوایل سال آینده و با دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه پذیر، این سود نیز به حسابشان واریز می‌شود. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات